Nytt regelformat 2024
Senast ändrad: 2024-12-01
Status: Under testning
Introduktion
Nya omarbetade regler för ökad variation, mer djup i spelet, ökning av antalet intressanta beslut, minskad turfaktor och borttagning av onödig komplexitet. Framtagen av speldesignern Jim Westergren med sin son Alvin (15 år gammal) som med mycket glädje speltestat fram dessa under oktober och november 2024.
Dessa regler är främst framtagna för att Jim och hans son Alvin ska ha en väldigt kul att regelbundet spela Doomtrooper mot varandra. Det har varit mycket spännande och roligt för oss och de flesta spelomgångar har lett till verkliga nagelbitare och flera glädjeutrop. Du har nästan alltid ett flertal intressanta val att göra under din tur som behöver tänkas igenom och det är inte självklart vad man ska göra, något jag gillar i spel. Om man förlorar så funderar man på vilka misstag man gjort vilket enligt mig är ett tecken på ett bra spel. Gällande kortspel så ska det enligt mig mindre handla om vilka kort du drar och mer handla om hur och när du spelar korten.
Det är min förhoppning att fler gillar dessa regler och att det leder till regelbundna turneringar (gärna i Stockholm). Dessa regler är ännu inte helt spikade i sten utan är fortfarande i testfas.
Alla har givetvis rätt att spela Doomtrooper hur de vill och vi vill inte påtvinga något men dessa regler har fungerat fantastiskt för oss och varit mycket mer intressant att spela jämfört med när vi spelade enligt de officiella second edition rules av Bryan Winter (med tillägget max 3 av varje kort, förutom 6 för små krigare med P mindre än 5).
Originalreglerna bygger på böckerna om rollspelet Mutant Chronicles men vi har gjort avkall på detta för att istället fokusera på ett så bra kortspel så möjligt.
Regler för konstruktion av leken
Detta har varit den största ändringen och tagit detta spel till en helt ny nivå:
- Max 1 av varje kort i leken.
- Dubbletter av kort i din lek tillåts för alla kort som har trohetssymbol (symbol uppe till höger) till någon av de fem korporationerna (Bauhaus, Capitol, Cybertronic, Imperial eller Mishima). Dessa får man alltså ha två av varje i leken.
- Exakt 60 kort.
- Ingen sideboard.
- Vid turnering: kortleksfoto görs och skickas innan turnering för publicering på doomtrooper.se efter turneringen (10 kort i 6 rader).
När vi spelat dessa "2024 regler" har det varit väldigt intressant att bygga lekar. Man inser att väldigt många av korten är väldigt bra i detta regelformat och det har flera gånger lett till att man har svårt att ta bort kort att komma ner till 60. Detta ser jag som mycket positivt, det ska vara intressant att titta på kortleksfoton och de val som spelare gjort.
Som hjälp med lekbygge har jag skapat sidan Kortlista.
Spelomgångarna med dessa typer av lekar leder till väldigt stor variation, ingen spelomgång är lik en annan.
Förenkling av spelet
Nya regler som tar bort eller förenklar tidigare onödigt komplexa regler. Behövs även eftersom man spelar bara med 1-2 av varje kort.
Dessa regler gäller oavsett vilken text som står på kortet.
- Alla krigare kan anfalla alla krigare. Om man råkar anfalla och döda sin egen krigare (genom att till exempel bli tvingad av motståndaren med konstens magi) så får man inga spelpoäng eller vinstpoäng för detta.
- Alla krigare från brödraskapet kan använda all typ av konst och alla betraktas som mortifikator.
- Alla krigare från mörka legionen kan använda all typ av mörk symmetri, är anhängare till Algeroth (i tillägg till annan eventuell anhängarskap) och betraktas som kättare.
- Regler kring skydd tas bort och all text som handlar om skydd stryks från alla kort.
- Inga kort tas ur spel, de kasseras som vanligt istället.
- När kort hänvisas till "hela sin samling" så menas det dina 60 kort i din lek.
- Orden kohort, kompani och utpost ersätts med spelområde. Alla komplicerade regler gällande flytt av krigare mellan dessa områden stryks.
Mulligan
- Man kan innan man börjar spela blanda om sin starthand och dra 7 nya kort. Detta kan bara göras en gång och man behöver inte visa sin hand eller ha någon anledning för att göra detta.
Dessa regler ersätter tidigare regler gällande kardinalens gåva som var mer komplicerade och där man var tvungen att visa sin hand och avslöja information om sin lek till motståndaren.
Meditera
- Spendera en handling för att meditera ger 2 spelpoäng och inte 1.
Vi har testat 1, 2 och 3 och kommit fram till att 2 är en bra balans. Detta behövs för att det endast finns en kopia av POSITIV KARMA. Detta är samma som att kortet HAUSSE ligger i spel från början.
Fordon och luftskepp
Nya regler för att göra fordon bättre, mer logiskt och mer intressant att spela med:
- Ett fordon läggs först ut som en handling och det behöver inte finnas en krigare för att lägga ut fordonet.
- En annan handling för en krigare att gå in eller ut ur ett fordon.
- Ett fordon kan ha max en krigare.
- Om en krigare i ett fordon dör förstörs fordonet.
- Utrustningskort som är vapen kan inte användas i strid för krigare som är inuti fordon.
- Krigare som betraktas som fordon är undantagna dessa regler och spelas ut som vanligt.
Exempel på fordon och luftskepp
Döda direkt
Det kan vara komplicerat att försöka hålla reda på vilka krigare som dödar direkt, med max 1-2 kort i varje lek finns det många olika slags krigare. De flesta bra krigare dödar direkt vilket gör att vapen och reliker som ger denna förmåga nästan blir värdelösa. Jag vill verkligen öka värdet av utrustningskort och reliker.
Följande nya regler gäller därför:
- Texten om döda direkt tas bort från alla krigare, förutom när en krigare ger denna förmåga till andra av dina krigare (ett fåtal gör detta, främst commanders). En krigare kan alltså inte genom sin korttext ge sig själv förmågan att döda direkt men kan ge det till dina andra krigare.
- Förmågan att döda direkt kan ges till krigare av andra kort (utrustningskort, reliker, befästningar, andra krigare osv).
- Om anfallsvärdet som används i en strid (N eller E) är dubbelt så mycket av motståndarens R så dödas krigaren direkt. Det är samma som att kortet VILDSINTHET (FEROCITY) alltid är aktivt för alla krigare.
Skadade krigare
- Krigare som är skadade vänds på sidan som vanligt men har även sina totala modifierade N, E, R-värden halverade avrundade uppåt.
Det ska givetvis påverka att en krigare är skadad. Nu helt plötsligt kan det vara intressant att titta på hur man läker krigare vilket tidigare var helt ointressant. Dessutom blir det lättare för små krigare att handskas med stora krigare genom att de först ska lyckas skada den. Kortet SPRÄNGGRANAT med flera blev plötsligt mycket intressanta kort. Dessutom blev kortet TRUPPMINOR nu lite mer balanserat.
Extra möjlighet att dra och kassera kort
För att skapa ytterligare djup i spelet och hjälpa en spelare som är "fast" är följande enkel regel skapad:
- Spendera en handling för att dra eller kassera ett extra kort.
Detta har fungerat bra och som sidoeffekt även lett till att kort som tar bort kort från handen eller stoppar spelare från att dra kort har blivit lagom balanserade och inte lika katastrofala vilket är positivt.
Sabotageanfall
Dessa regler ersätter alla tidigare regler för det som kallades tomt anfall och sabotage:
- Om motståndaren inte har krigare som kan delta i strid kan en anfallshandling användas för att göra ett sabotageanfall.
- Det kan bara göras ett sabotageanfall per tur.
- Alla krigare som kan delta i strid anfaller samtidigt i sabotageanfallet.
- Bestäm närstrid eller eldstrid och lägg ihop modifierade totalen för detta för alla krigare som deltar, halvera (avrunda upp) och det blir poängen.
- Sabotageanfallet anses vara ett anfall och krigarna anses vara i strid. Kort som ökar stridsvärden kan spelas och användas (till exempel EXPLOSION).
- Om man har möjlighet att utföra flera anfall kan man först anfalla och döda motståndarens krigare för att sedan använda en återstående anfallshandling för att göra ett enskilt sabotageanfall med sina krigare.
Dessa regler är mycket mer logiska och har fungerat väldigt bra. De ger även en fördel att ha flera krigare ute i spel vilket tidigare var mer eller mindre helt ointressant.
Bannade kort
Följande kort får inte vara med i en kortlek för att de är för bra, förstör spelet, handlar om skydd eller är alldeles för bra mot kättare (alla mörka legionen krigare anses vara kättare):
Detta utöver de kort som bara för spelas i lagspel. Kort kan tillkomma i listan, listan inte helt klar ännu.
Fundering på eventuell banning
Just nu är beslutet att inte banna dessa men det kan ändras.
Legala kort
- Svenska kort i original uppmuntras starkt för nostalgikänsla, men dess motsvarighet i annat språk eller som proxy (utskriven eller kopierad med annat kort bakom i plastficka och markerad som proxy) är även godkänt. "Proxykort" som inte är markerade som proxy och som ser ut som och kan förväxlas med originalkort är förfalskningar - de tillåts inte och måste markeras som proxy genom till exempel att skriva "proxy" med en blå bläckpenna på korten.
- Gällande expansioner så är alla officiella kort som har tryckts lagliga.
Match
Obligatoriskt vid turnering:
- En match spelas bäst av 3 av två spelare.
- Avgör med tärning eller sten-sax-påse vem som börjar första spelomgången och sedan väljer förloraren vem som ska börja i nästa spelomgång.
- Vem som börjar bestäms innan starthanden dras.
- En spelomgång spelas till 25 vinstpoäng.
- Tidsgränsen per match är 60 minuter.
- Om tiden tar slut innan matchen är klar avgörs spelomgången med att den person med flest vinstpoäng vinner, vid lika antal vinstpoäng avgörs vinnare av spelomgången med sten-sax-påse.
- Om det står 1-1 i spelomgång och tiden är slut spelas en tredje mycket korta spelomgång med följande sudden death regel: den spelare som först får 1 vinstpoäng vinner matchen.
- Man får inte medvetet spela långsammare för att ta nytta av att tiden tar slut.
Regelpåminnelser och förtydligande
Dessa "2024 regler" är baserade på de gamla officiella second edition rules. Men inte alla känner till de reglerna. Här är det viktigaste att känna till plus en del förtydligande av kort och detta regelformat:
- Med Doomtrooper avses alla krigare som inte är mörka legionen.
- Alla spelare är automatiskt samlare av reliker. En effekt som en relik ger till en krigare är alltid aktiv, man kan inte säga att man inte använder en relik (till exempel DE LÄGRE TJÄNARNAS KRISTALLKULA kan inte plötsligt avaktiveras).
- DOKTOR DIANA kan fortfarande läka krigare men går inte i skydd när hon gör detta (eftersom texten om skydd tas bort från kortet). Samma sak gäller HELANDE KI - den kan användas som en handling.
- TRUPPMINOR kan användas för att döda en krigare som har OHELIGT ÖGA (enligt texten på korten).
- Kortet JOKER! kan användas för att kopiera mörka symmetrikort men en enskild krigare får inte ha två av samma mörka symmetrikort, men på två olika krigare går bra.
- Användaren av ETT SKÅLPUND KÖTT väljer vad som ska hända och vilken doomtrooper som ska kasseras om det valet görs. En krigare som är immun mot den mörka symmetrin kan inte kasseras av detta kort.
- Vissa krigare är immuna mot konstens magi eller den mörka symmetrin. Vad som menas förutom att den skyddas mot dess effekter är att all effekt av sådana kort upphävs och får heller inte spelas ut under strid mot denna krigare. Inte ens kortet ELEMENTVÄGG som ger bonus på rustning fungerar eller får spelas ut. Så fort en strid startas får till exempel inte VINDAR AV TVEKAN spelas eller ETT SKÅLPUND KÖTT användas om en av krigarna involverad i striden är immun mot detta. När en krigare spelas ut som är immun ska detta påtalas till motståndaren när krigaren spelas ut.
- Fordon utan krigare påverkas inte av kortet SABOTAGE! men påverkas av ALGEROTHS VREDE (enligt texterna på korten).
- En krigare kan ha flera utrustningskort som inte är fordon. I strid kan endast ett vapen användas.
- Krigare som är personligheter, reliker och allianskort får inte spelas ut om det redan finns ett likadant kort i spel.
- I motsats till Magic finns det ingen "stack" i Doomtrooper utan allt händer direkt när du gör något. Endast kort som direkt kontrar det utspelade kortet får spelas.
- Man får inte lov att titta igenom sin egen eller motståndarens slänghög (tillägg: och inte skriva anteckningar medan man spelar).
- Fordon som förstörs (kasseras) skadar krigare inuti fordonet men inga poäng ges om krigaren dör av detta.
- TÅRGAS förhindrar alla motståndarens krigare från att anfalla (eftersom kohort = spelområde).
- ONÅBAR stoppar och negerar alla magi och mörk symmetri under ett sabotageanfall (precis som immunitet i strid mot krigare).
- BRÄNN OCH PLUNDRA kan utrusta en krigare med ett fordon så att krigaren direkt är inuti fordonet.
- Alla spelare är automatiskt strateger och får lov att lägga kort av typen Stridzon som en handling. Dessa kort ligger kvar i spel och ger krigare bonus i strid när de försvarar sig. Spelaren som försvarar sig väljer i början av striden om de vill använda sig av Stridzonkortet eller inte. Det finns 20 olika sådana kort.
- Ki krafter ges till Mishima krigare som en handling. En enskild krigare kan inte ha två av samma Ki kraft kort. Det finns 17 olika.
- Allianskort kan spelas ut när som helst utan handling och ligger kvar i spel. Det finns 7 olika men bara de 3 första har en nytta och är inte bannad enligt dessa regler.
Extra regler
- Varje gång ett kort orsakar att man tittar igenom en draghög så blandas den efteråt.
- Om något multiplicerar något så sker det på de omodifierade värdena.
- Saker görs i turordning. För varje kort eller steg en spelare gör får motståndaren lov att göra något. Ett exempel: Din motståndare startar ett sabotageanfall med 2 olika brödraskapskrigare i eldstrid, nu är det din tur att göra något och du lägger GRAVPLUNDRING på motståndaren eftersom du ser att han har mycket spelpoäng och tror att han har EXPLOSION på handen.
Länkar av intresse
Klicka för att se lista på kort som nämner ett visst ord:
kättare,
Algeroth, mortifikator, immun, skydd.
Foton på lekar
Här är foton på våra lekar, väldigt work in progress.
Alvin 2024-11-05
Jim 2024-11-05
Ändringslogg
2024-12-01: HULIGAN och SJÄLVMORDSATTACK läggs till på listan av bannade kort.
2024-11-22: Denna regel togs bort: "Immunitet mot mörk symmetri gäller alla mörka symmetrikort, även de symmetrikort som är gåvor från apostlar.". Den togs bort på grund av att i stort sett alla krigare från Cybertronics har just denna speciella immunitet och om de möter mörka legionen blir det inte bra.
2024-11-17: DESPERATA TIDER togs bort från listan av bannade kort.
2024-11-16: PROGRAMMERAD, HUNTER, SPECIAL-FORCES HJÄLTE och allianskorten BAUHAUS, CAPITOL och CYBERTRONIC togs bort från listan av bannade kort.
2024-11-10: INDUSTRIKOMPLEX togs bort från listan av bannade kort. SAKNAS I STRID lades till i listan över bannade kort.
Videos
Kommer kanske om det finns stort intresse
Turneringar
Givetvis ska vi ha turneringar!
Gällande priser så kom jag fram till ett förslag:
Istället för en turneringsavgift så tar deltagare med sig 1-4 kort av ett totalt värde av minst 50 kr som är helt ok att spela med i detta format som läggs i en pott och blandas. Alla deltagare får ett slumpmässigt kort som pris och vinnaren får resten av korten.
Spel över webcam
Man kan spela med fysiska kort över webcam. Skriv på facebook för att hitta någon som vill:
https://www.facebook.com/groups/doomtrooper/
Kontakta mig
(Jag säljer inga kort, men vill gärna köpa kort.)
Kontakta mig gärna gällande Doomtrooper!
Email: [email protected]
Discord: jim.westergren
Skype: jim.westergren
Facebook: jimwestergren